Veelgestelde vragen

1. Waarom een digitale vergunning?
2. Vergunning/abonnement aanvragen
3. Vergunning/abonnement betalen
4. Hoe gebruik ik een digitale vergunning
5. Overige vragen
6. Wijzigingen doorgeven
7. Privacy 

 

1. Waarom een digitale vergunning?

Waarom worden de parkeervergunningen digitaal?
Met een digitale vergunning is het gemakkelijker vergunningen/abonnementen aan te vragen, uit te geven en ook wijzigingen door te voeren. Daarom heeft de gemeente besloten het uitgeven van parkeervergunningen te digitaliseren. 

2. Vergunning aanvragen

Hoe vraag ik een vergunning/abonnement aan?
U vraagt een vergunning/abonnement aan via deze website. Bekijk hiervoor de pagina Vergunning aanvragen en vraag de vergunning aan via het E-loket voor bewoners of via een online aanvraagformulier. 
Wacht in het E-loket met het aanvragen van een 2e vergunning totdat de aanvraag voor een 1e vergunning is afgerond.

Waarom wordt in het E-loket aangegeven dat er op mijn adres een parkeerplek op eigen terrein (POET) is?
Als er bij uw adres een eigen parkeerplaats is dan ziet u dit in het E-loket. Bij het uitgeven van een vergunning/abonnement wordt hier rekening mee gehouden.
Is uw aanvraag afgewezen omdat uw adres geregistreerd staat met een parkeerplek op eigen terrein, maar bent u van mening dat dit niet klopt? Neem dan contact met ons op en lever hierbij fotomateriaal en/of plattegronden aan via info.nijkerk@parkeerservice.nl. Wij kunnen uw vraag dan in behandeling nemen.

Ik kan niet zo goed overweg met de computer, hoe vraag ik een vergunning  of abonnement aan?
Bent u niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig een vergunning aan te vragen via internet, vraag dan iemand uit uw eigen omgeving om u hierbij te helpen. U kunt ook bellen met ParkeerService op telefoonnummer (033) 247 3000. Zij kunnen u telefonisch helpen als u met uw aanvraag bezig bent.  

3. Vergunning betalen

Wanneer moet ik betalen voor mijn vergunning?
U betaalt uw vergunning via iDeal, na het afronden van uw aanvraag in het E-loket. Bij alle andere vergunningen of abonnement wordt uw aanvraag eerst gecontroleerd, daarna krijgt u een factuur te betalen. Als uw betaling is verwerkt, krijgt u bericht dat u de vergunning of abonnement kunt gebruiken.

4. Hoe gebruik ik een digitale vergunning

Hoe werkt een combi-abonnement voor het Centrum?
Bij toewijzing van uw abonnement/vergunning hoeft u niets meer te doen. Uw kenteken is opgenomen in een register. Voor het inrijden in de garage krijgt u een abonnementspas (als u deze al had, wordt die ook aan deze vergunning gekoppeld)

Hoe werkt een digitale bewonersvergunning Schil met één vast kenteken?
U vraagt via de website een bewonersvergunning aan en geeft daarbij uw kenteken op. Dit kenteken staat na toewijzing en betaling op uw vergunning en is opgenomen in een register. Handhavers scannen de kentekens van de auto's. Zo stellen zij vast of een auto een vergunning heeft of niet. 

Hoe meld ik een kenteken aan op de bewonersvergunning Schil?
Bij een bewonersvergunning met 2 kentekens en bij vergunningen waarbij u zelf een kenteken moet registreren, gebruikt u de vergunningwebsite ParkStart. Denk eraan dat u altijd het kenteken waarmee u parkeert, aangemeld heeft in ParkStart. Bekijk hiervoor de instructies op "Alles over ParkStart".

Het inloggen in ParkStart lukt niet.
Kijk voor vragen over ParkStart bij Veelgestelde vragen ParkStart.

Ik kan niet zo goed overweg met een computer, hoe gebruik ik dan een bezoekersregeling?
U kunt een kenteken aanmelden via uw mobiele telefoon maar ook op een laptop of computer. Komt u er niet helemaal uit? Bij "Alles over ParkStart" staan instructies met afbeeldingen die u verder kunnen helpen. U kunt ook iemand anders machtigen uw account te gebruiken zodat die persoon zelf het kenteken aanmeldt, ook dit staat bij "Alles over ParkStart".


5. Overige vragen

Ik heb een GPK, mag ik hiermee parkeren in Nijkerk?
Ja, met een Gehandicaptenparkeerkaart kunt u in Nijkerk gratis parkeren. Voor het parkeren achter een slagboom heeft u een extra abonnement nodig. Dat abonnement is gratis voor GPK houders. 

Hoe bereik ik mijn voertuig na sluitingstijd van de parkeergarage Wheemplein?
U kunt met uw parkeerticket de toegangsdeur ter hoogte van De Brede beek openen. Vergunninghouders kunnen gebruik maken van hun parkeerpas.

Hoe controleert de handhaving mijn vergunning?
Uw kenteken is opgenomen in het Nationaal Parkeerregister.
Een handhaver scant uw kenteken, checkt het in dit register en weet zo of uw wel of niet een geldige parkeervergunning heeft.

Ik heb een boete gekregen. Waar kan ik de boete betalen?
Heeft u geparkeerd op een vergunninghoudersplaats? U krijgt automatisch bericht van het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) als u een boete heeft ontvangen voor het parkeren zonder vergunning, in een vergunninghoudersgebied. U kunt alleen via dat betaalverzoek betalen. 
Heeft u geparkeerd op een parkeerplaats met een betaalautomaat? U ontvangt een betaalverzoek van de gemeente Nijkerk. Als u vindt dat deze parkeerboete onterecht is, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dit doet u schriftelijk en binnen 6 weken nadat u de parkeerboete heeft ontvangen. Zorg ervoor dat u de boete eerst betaalt voordat u bezwaar aantekent.


6. Wijziging doorgeven 

Wat moet ik doen als ik een nieuwe auto heb gekocht?
Zodra het kenteken op uw naam is geregistreerd, past u het kenteken aan. Ga hiervoor naar het E-loket en pas het kenteken aan of gebruik hiervoor een kentekenwijzigingsformulier van onze website. Hou hierbij rekening met een verwerkingstijd van enkele dagen. Daarna kunt u weer met uw vergunning/abonnement parkeren.

Wat moet ik doen als ik verhuis?
Bij een verhuizing uit uw vergunningzone zegt u de vergunning op. Verhuist u binnen uw eigen zone, neem dan contact met ons op via vergunningen@parkeerservice.nl.

7. Privacy

Waarom heeft ParkeerService mijn persoonsgegevens nodig en is het wel veilig?
Om te beoordelen of iemand in aanmerking komt voor een bepaald soort parkeervergunning, moet gecontroleerd worden of de aanvrager aan de voorwaarden voldoet. Wij hebben daarom uw persoonsgegevens nodig. En zo is het bijvoorbeeld ook nodig dat er een leaseverklaring gegeven wordt, als de auto niet op naam van de aanvrager staat.
ParkeerService gaat zorgvuldig met uw gegevens om. Wij werken helemaal volgens de Europese privacy wet (de AVG/ Algemene verordening persoonsgegevens) en hebben onlangs nog voor het parkeervergunningsysteem een veiligheidscertificaat ontvangen (ISO 27001, een keurmerk dat de informatiebeveiliging op orde is).