Veel gestelde vragen mobiel parkeren

Hoe betaal ik de parkeerkosten?
Dit wordt gedaan door de aanbieder van mobiel parkeren waar u zich heeft aangemeld. De aanbieder brengt dit dan weer bij u in rekening.

Controle op kenteken?
Door uw kenteken te controleren wordt duidelijk of u zich heeft aangemeld. Bij de start van parkeeractie wordt uw kenteken doorgegeven en controleurs kunnen dit in hun systeem zien.

Hoe hoog zijn de transactiekosten?
De hoogte van de transactiekosten verschilt per aanbieder, maar dit ligt ongeveer tussen de € 0,15 en € 0,35 per parkeertransactie. Er zijn ook abonnementen voor een vast bedrag af te sluiten ongeacht het aantal parkeertransacties.

Hoe kan ik een abonnement bij een aanbieder van mobiel parkeren opzeggen?
De manier waarop verschilt per aanbieder. Opzeggen is vaak kosteloos. Ga voor meer informatie naar de website van de specifieke aanbieder. Mobiel parkeren is ook zonder abonnement ook mogelijk.

Kunnen ondernemers ook gebruik maken van mobiel parkeren?
Ja, dat kan onder meer via Parkmobile, Park-Line, SMS Parking en Yellowbrick. Elke aanbieder heeft een eigen methode.

Kan ik mobiel parkeren met een prepaid telefoon?
Ja, mobiel parkeren kan met elk type telefoon en is niet afhankelijk van een telefoonprovider.

Hoe krijg ik inzicht in mijn parkeerkosten?
Bij elke aanbieder van mobiel parkeren heeft u online inzicht. De meeste aanbieders sturen maandelijks (online) een gebruikersoverzicht met daarop de gemaakte parkeerkosten.

Kan ik ook mobiel parkeren met een vervangende auto?
Ja, dat kan. Het kenteken van de vervangende auto moet wel worden doorgegeven via de website of app van de aanbieder voordat de parkeeractie wordt aangemeld.

Kunnen parkeerders uit het buitenland ook mobiel parkeren in Nijkerk?
Bij Park-line, Parkmobile en SMS Parking kunnen ook buitenlandse kentekens geregistreerd worden. Buitenlandse toeristen kunnen gebruik maken van mobiel parkeren. Zij moeten zich wel eerst aanmelden bij een aanbieder.

Hoe zijn de parkeertarieven ?
Via mobiel parkeren betaalt de parkeerder het geldende parkeertarief (parkeerbelasting) binnen de geldende betaald parkeertijden.

Ik ben vergeten mij af te melden na het parkeren. Wat nu?
Elke aanbieder heeft hiervoor zijn eigen ‘regels’. Vaak is het zo, dat de parkeeractie automatisch wordt afgemeld op het tijdstip dat het betaald parkeren diezelfde dag afloopt. Kijkt u hiervoor naar de algemene voorwaarden van de betreffende aanbieder.

Kan ik ook mobiel parkeren in andere gemeenten?
Ja, dat kan inmiddels in vrijwel alle gemeenten waar sprake is van betaald parkeren.